donderdag 6 oktober 2011

webwinkels

Dochter is binnenkort jarig. De kleine meid wordt al weer twee jaar. En om dat te vieren komt er een heus Dikkie Dik feest. Daarvoor wilde ik Dikkie Dik slingers, Dikkie ballonnen, Dikkie servetten enzovoorts kopen. Waar doe je dat? Op internet in een webwinkel natuurlijk (in een gewone winkel heb ik ze nog niet gevonden).

Maar wat kom je een boel slechte webwinkels tegen. Je kan bijvoorbeeld op sommige sites nergens vinden hoeveel verzendkosten je moet betalen. Toch wel belangrijk voor mij als cosument. Of er wordt geeist dat er 100% vooruit betaald wordt, anders geen levering (wat in strijd is met de wet). Als je verder gaat kijken kom je nog wel meer dingen tegen die eigenlijk niet kloppen; zoals ontbrekend adres, ontbrekend KVK nummer, geen recht op retourneren, zelf aansprakelijk zijn bij kwijt raken na verzending enzovoorts.

Ik ben iemand, die graag alles wat ze doet, goed doet. Een webwinkel moet dus wel kloppen volgens de regeltjes. Dat stukje regelgeving vind ik moeilijk en weerhoud mij er nog steeds van officieel open te gaan, want er is nog een boel niet geregeld. Het voelt dan ook een beetje zuur dat anderen maar gewoon wat aanrommelen en dat gaat blijkbaar ook goed.

Een handig boekje waar ik momenteel in bezig ben is trouwens deze van ictrecht.nl.

3 opmerkingen:

  1. Helaas zijn zulke dingen wel nodig om jezelf als verkoper te beschermen. Ook ik verstuur pas als er een betaling ontvangen is. En je wilt niet weten hoe vaak er geen reacties komen op een bestellingsmail. Als ik dan al verstuurd zou hebben zou ik mijn spulletjes kwijt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 2 jaar alweer! Dat zal een feest worden, een Dikkie-Dik feest! Maar is het nou gelukt?? dat bestellen van die Dikkie-Dik-spullen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Marjon: Dat snap ik. Als er echter een klant komt die niet 100% vooruit wilt betalen, mag je maximaal 50% eisen. Ik ga uiteraard ook vragen om vooruit betalingen, maar als men dat niet wilt, zal ik maar genoegen moeten nemen met 50%.

    Wel gek dat mensne blijkbaar bestellen en vervolgens niks meer van zich laten horen. Waarom dan op bestellen klikken?


    @jacqueline: ja, het is gelukt. Hopleijk krijgen we de spulletjes deze week of volgende week binnen.

    BeantwoordenVerwijderen