maandag 15 augustus 2011

oefening zal ooit kunst baren

Het was hier even stil. Ik was namelijk aan het kennismaken met mijn nieuwste aanwinst: een Janome 1200D professional. Het is een lock en coverlock combinatie. Hij maakt mooie steken, maar het inrijgen moet erg precies gebeuren. Ik vind het op zich niet moeilijk, maar als maar ergens een draadje een klein stukje de verkeerde kant op wijst, gaat het mis. De eerste aantal avonden wolde ik het apparaat het liefst uit het raam gooien. Maar overal op internet las ik er positieve verhalen over.

Uiteindelijk er een shirtje voor dochter mee gemaakt. Ondanks heel wat schoonheidsfoutjes ben ik er erg tevreden over.



Al moet ik nog heel wat oefenen. Op mijn gewone naaimachine (ook een Janome overigens) lukt het mij veel beter (afgezien van het ontbreken van een echt goede stretch afwerking). Nu had ik moeite met sturen (grote voet waaardoor je weinig ziet wat je doet), niet gelijk eindigende delen (nog even oefenen met de differentieel transport), een lubberende halsbies (weer dat differentieel transport?) en hoe weet ik nu waar ik precies moet stikken (geen handige schaalverdeling op de lockmachine want daar zit het mes).

Op het live model zie je de lubberende halsbies goed (of is hij misschien gewoon te groot?) en hij is bij de schouders ook wat ruim geworden. Maar toch een leuk shirtje.



Het gebruikte patroon komt uit Ottobre 4/2011: 1. baby basics (en dan maatje 86 voor de lengte genomen en 74 voor de breedte. Al kan ze bij dit model 80 voor de breedte misschien ook wel hebben. Of ze is de laatste tijd wat voller geworden, want dat hoor ik ook wel meer).

Ik heb ook meteen de kam snap tang kunnen proberen en wat werkt dat fijn zeg. Ik ben er erg blij mee en ik ga vast nog meer kleurtje snaps bestellen.

1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Succes met het fine tunen van het werken hiermee. Als alles goed gaat...kunnen we dan bestellingen plaatsen???

    BeantwoordenVerwijderen